neljapäev, veebruar 01, 2018

Olge te ka hoiatatud

Istusin tööl ja millegipärast tekkis huvi uurida Nancy Spungeni (teate küll, Sid Sex Pistolsist ja Nancy, tema pruut) surma asjaolusid. Tavaline tööpäev, ühesõnaga. Lugesin siis veidi Wikipediat selle kohta ja seal on ju igasugu põnevaid välislinke ka. Mulle pakkus huvi üks, kus pidid olema pildid Nancy hauast (jah, mina olengi see jube inimene, kes klikib linkidel "vaata kui paljas Kim Kardashian täna on!") - klikin siis seda ja järsku kiilub arvuti  kinni, ekraanil vilgub mingi punane hoiatuskast ja robotlik naisehääl kordab, kuidas minu arvutisse on nüüd tunginud mingi pahalane, kes noolib kõik mu paroolid ja krediitkaardi andmed välja, ärgu ma jumala pärast klaviatuuri puutugu ega arvutit välja lülitagu, vaid helistagu kohesele tasuta telefoninumbril, kust Microsoft mulle siis tehnilist abi osutab.

Esimene ehmatus - krt, nüüd olen tööarvuti pekki keeranud oma uudishimu pärast! Teine emotsioon - seda tuleks kuidagi varjata, pistaks pea liiva alla, paneks selle brauseri kinni ära ja kui tõesti mingi jama on, siis pärast kehitaks õlgu, et mina küll ei tea (ideaalne töötaja olen). Kolmas samm - asume tegutsema! Aga kuna arvuti on blokeerunud, siis brauseri akent kinni ei saa muudmoodi kui task managerist. Panen siis sealt kinni ja üritan edasi tegutseda, aga no ei saa, Firefox on omaarust jube vastutulelik, tahab suletud brauseriaknad uuesti avada ja jant algab otsast peale. Neljas emotsioon - loll lehekülg, mul vahet pole, mis sa teed või tahad, MINA tahan edasi surfata ja seda pean ka saama, ei ole ju loogiline, et ma peaks hakkama kuhugi helistama, mis tehniline tugi see säärane on, pole veel kuulnud, raudselt mingi jama ja tasuline number, mind te haneks ei tõmba. Tegin arvutile restardi ja peale seda Firefox vabandas, et tema enam vanade akente avamisega hakkama ei saa, väga hea.

Seejärel tekkis huvi, et mis värk tegelikult oli. Päris keeruline oli guugeldada seda probleemi, sest inimesed otsivad enamasti infot selle kohta, kuidas ise mingit lehekülge ära blokkida, mitte aga seda, mida teha siis, kui mingi lehekülg su arvuti ära blokib. Lõpuks leidsin ühe lehe, kus sama murega inimene kurtis, aga ta oli läinud nii kaugele, et helistaski (polnud küll infot, missuguse telefoniarve ta pärast sai) ja teiselpool oli olnud mingi hindu, kes tahtis tema isiklikke andmeid saada, niipalju sellel helistajal oidu ikka oli, et ta neid ei andnud ja katkestas kõne. Seda lehekülge ma enam tagantjärele üles ei leidnud, aga leidsin ühe teise, kus otsesõnu öeldakse, et tegemist on petuskeemiga ja antakse ka soovitusi, kuidas toimida (täpselt nagu ma tegingi, task managerist kinni kogu kupatus).

Ma olen ilmselt üsna külma kõhuga  ja skeptiline selliste asjade osas, aga isegi mulle tundus, et see skeem oli päris osavalt koostatud - just see ehmatamise osa, võrreldes skeemidega, mille õnge inimesed lähevad a la kiri Maksu- ja Tolliametist, mis silmnähtavalt Google Translatoriga tõlgitud.
Ma olen veel saanud päris ehtsana tunduva kirja PayPalilt, kus palutakse oma salasõna uuendada, sest väidetavalt olla mulle sisse häkitud, ohumärgiks oli see, et kirjas olnud linkide aadressid olid kõik varjatud. Täielikku jama saadetakse muidugi ka, aga need ei vääri üldse tähelepanu.
Ega mul viirustega erilist kokkupuudet pole olnud, va kunagi oli koduses sissehelistamisteenusega lauakas selline tore viirus sees (isa oli selle hankinud, mitte mina), mis nõudis mingite dokumentide avamisel kõigepealt "anna kommi!", siis isa kirjutas kuulekalt "komm" ja sai omi asju edasi teha. Muud see viirus vist halba ei teinudki, lihtsalt oli tüütult maias.

1 kommentaar:

  1. ma olen kuulnud, et see kommiviirus hävitas failid ära, kui piisavalt ruttu "komm" ei kirjutanud.

    VastaKustuta